رنگ استخر ضد جلبک چیست و انواع آن کدامند؟

رشد جلبک در محیط‌های آبی و مرطوب مانند استخر موجب بد بویی آب آن، کدر شدن رنگ آب و به وجود آمدن یک محیط غیر قابل استفاده می‌شود. استفاده از روش‌های مختلف مانند شستشوی منظم استخر، استفاده از سموم ضد جلبک در آب و یا استفاده از رنگ ضد جلبک برای پوشش درونی استخر مناسب هستند. در این مقاله از کارگشا با موضوع رنگ استخر ضد جلبک همراه ما باشید.

انواع رنگ استخر

به‌طورکلی برای پوشش درون استخرها از کاشی و رنگ‌های استخری استفاده می‌شود. رنگ‌های استخری هم به سه نوع نانو، اکریلیک و ضد جلبک تقسیم می‌شوند. لازم به یاد آوری است که رنگ‌های نانو سیلیکونی و اکریلیک هم ضد جلبک هستند و در واقع تفاوت چندان با رنگ استخری ضد جلبک ندارند. البته رنگ ضد جلبک میز از پایه رزین تهیه شده است ولی به دلیل اینکه مواد ضد جلبک در آن به کار رفته است و نسبت به رنگ‌های نانو و اکریلیک مدت زمان بیشتری مانع رشد جلبک‌ها می‌شود؛ لقب رنگ استخر ضد جلبک به آن داده شده است.

رنگ استخری نانو

رنگ استخری نانو در واقع از رزین‌های نانو پلیمری که خاصیت عایق کاری و آب بندی دارند تهیه شده‌اند. از این رنگ‌ها بیشتر به منظور عایق کاری استفاده می‌شود تا جنبه ضد جلبکی آن مورد نظر باشد.

رنگ نانو علاوه بر ویژگی عایق بودن، بازه تحمل دمایی بالایی دارد که از منفی 30 تا مثبت 120 درجه سانتی‌گراد است. میزان پوشش دهی رنگ نانو 3 متر مربع به ازای یک کیلوگرم رنگ است.

رنگ استخری اکریلیک

رنگ استخری اکریلیک به دلیل پایه آب بودن گزینه مناسبی برای استخرهای پرورش ماهی و میگو است. از دیگر ویژگی‌های رنگ استخری اکریلیک می‌توان به مقاومت آن در برابر پرتو فرابنفش خورشید، قابلیت شستشو، چسبندگی بالا به سیمان، مقاومت مکانیکی زیاد، پوشش خوب، اجرای سریع و در زمان محدود، قابلیت اجرا با هر وسیله رنگ کاری، قابلیت اجرای چند لایه رنگ روی هم با رعایت فاصله زمانی، بدون بوی نامطبوع به دلیل پایه آب بودن رنگ اکریلیک، ضد جلبک و خزه و سازگار با اقلیم‌های مختلف نام برد.

رنگ استخر ضد جلبک

عملکرد رنگ استخر ضد جلبک به صورتی است که فرایند رشد جلبک را روی رنگ استخر نسبت به دو رنگ اکریلیک و نانو بیشتر به تعویق می‌اندازد. این امر هم به دلیل مواد ضد جلبک موجود در رنگ استخر ضد جلبک و هم این که علت ایجاد سطح یکپارچه و بسیار صافی که به وجود می‌آید، اتفاق میفتد و زمینه را برای عدم چسبیدن جلبک به رنگ را فراهم می‌کند.

رنگ استخر ضد جلبک

لازم به یادآوری است که اگر پس از مدت زمانی استفاده از استخر، جلبک به رنگ استخری ضد جلبک چسبیده شود به آسانی قابل شستشو بوده و نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی نیست. تنها با فشار آب یا کارواش جلبک‌ها از روی سطح کنده خواهند شد.

رنگ استخر ضد جلبک به ازای هر یک کیلوگرم، پنج متر مربع را پوشش می‌دهد و معمولاً دو رنگ آبی و سفید دارد که در صورت حجم بالای کار می‌توان رنگ دیگری به کارخانه سازنده سفارش داد.

رقیق کردن رنگ استخر ضد جلبک، با مقداری تینر فوری انجام می‌شود و مدت زمان خشک شدن کامل رنگ دو روز است. ناگفته نماند که حداقل ضخامت استاندارد رنگ استخری 400 میکرون است.

 

مزایای رنگ استخر ضد جلبک

  • طول عمر بالا در نتیجه داشتن توجیه اقتصادی نسبت به دیگر روش‌ها مانند کاشی کاری
  • سرعت اجرای بالا و پوشش دهی بالای رنگ ضد جلبک
  • بدون حلال‌های سمی و زیان آور برای انسان و محیط زیست و در نتیجه مناسب برای استخرهای پرورشی
  • قابل اجرا با استفاده از قلم مو، غلتک و پیستوله
  • مقاومت در برابر آب (Water Resistance) بسیار عالی
  • قابلیت پر کردن ترک‌های ریز و سطحی بتون و سیمان و ایجاد یک بستر صاف و یکدست
  • مقاومت در برابر رشد خزه، جلبک و دیگر میکروارگانیسم‌ها در آب و روی بدنه استخر
  • غیرقابل اشتعال و سازگار با محیط زیست
  • مقاوم در برابر مواد شوینده اسیدی و قلیایی
  • مقاوم در برابر پرتو فرابنفش خورشید و گاز دی اکسید کربن
  • تحمل دمایی بین -۶۰ درجه الی +۳۵۰ درجه سانتی‌گراد و مقاوم در برابر فشار آب بالا
  • قابلیت عایق کردن رطوبتی کامل کف و دیواره‌ها

نکات اجرای رنگ ضد جلبک استخری

  • درصورتی‌که قبل از زمان رنگ آمیزی استخر بارندگی بوده و سطح استخر خیس شده باد باید تا اتمام بارندگی و خشک شدن کامل سطح سیمان صبر کرد.
  • درصورتی‌که رطوبت در اعماق باف سیمان یا بتن استخر وجود داشته باشد پس از خشک شدن رنگ اولیه آن رطوبت میل به خارج شدن از داخل بافت سیمان را دارد و همزمان با تبخیر شدن می‌تواند رنگ را از بدنه استخر جدا کند.
  • هنگام اجرای رنگ استخری باید دقت شود که تداخل زمانی با آب و هوای بارانی پیش نیاید چرا که صدمات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
  • درصورتی‌که نیاز باشد اجرای رنگ استخری در فصل زمستان انجام گردد حتماً از عدم یخ زدگی سطح بتن اطمینان حاصل شود. درصورتی‌که سطح بتن و سیمان دمای خیلی پایینی داشته باشد رزین موجود در رنگ امکان چسبندگی لازم به آن زیر کار (بتن یا سیمان) را نداشته و پوسته می‌شود.
  • در هنگام باد شدید و در مقابل نور شدید خورشید بهتر است که عملیات رنگ آمیزی استخر انجام نشود چون رزین رنگ سریعاً خشک شده و عمل آوری لازم که نیاز به زمان زیادی دارد انجام نمی‌شود.
  • بهترین دما برای اجرای رنگ استخری بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در زمان صبح یا عصر است.
  • دوام و ماندگاری رنگ استخر ضد جلبک روی سطوح صاف و بدون ترک و فرورفتگی بسیار بالاست و مصرف رنگ را پایین می‌آورد.

نکات اجرای رنگ ضد جلبک استخری

علت پوسته شدن رنگ استخر

پوسته شدن رنگ استخر می‌تواند عوامل زیادی داشته باشد. عمده‌ترین عوامل پوسته شدن رنگ استخر ورود آب فشار منفی از خارج استخر به داخل استخر است. همانطور درصورتی‌که آب از بندکشی‌ها و دیوار حمام و سرویس بهداشتی عبور کند و به پشت رنگ یا کاغذ دیواری برسد باعث پوسته شدن و بلند شدن رنگ و کاغذ دیواری می‌شود.

ورود آب از پشت دیوار استخر در صورت درست عایق نشدن آن هم می‌تواند باعث پوسته شدن رنگ استخر شود. این اتفاق معمولاً در استخرهایی که سطح آب زیر زمینی در محل آن بالاست و آب‌های زیر زمینی به استخر ورود پیدا می‌کنند.

پوسته شدن رنگ استخر همچنین در محل‌هایی که استخر در دامنه تپه‌ها و کوه‌ها ساخته شده است. در این مناطق جهت آب‌های زیر زمینی از دامنه پر شیب کوه یا تپه به دامنه کم شیب است و باعث فشار منفی و در پی آن پوسته شدن استخر می‌شود.

One thought on “رنگ استخر ضد جلبک چیست و انواع آن کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *